Svar: Mælk om natten - 10 mdr.

7. august 2021

Alder:
10 mdr.

Kære Oscars mor

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at det går så fint med at spise i løbet af dagen!

De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 flasker i døgnet, og i 10-12 måneders alderen kan man så ofte begynde at skrue ned til 2 flasker. Jeres dreng er først nu ved at komme rigtigt igang med maden og spiser godt hele dagen igennem, - og det er naturligt en forudsætning for at kunne undvære mælken om natten. Derfor tænker jeg, at det nu er tid til at du skærer ned i mælkeindtaget.

Jeg vil anbefale dig, at du bibeholder flasken aften og sen aften. Og at du så trapper ud af flasken tidlig morgen. Jeg ved ikke, hvor meget MME han får i flasken tidlig morgen, men hvis han f.eks. drikker 180 ml her, så trapper du ned til 160 ml, så 140, 120, 100, 75 osv. indtil han på den måde gradvist vænnet til at han ikke behøver mælk på dette tidspunkt mere.

Samtidig med at du trapper ned i flasken, så vil det være rigtig godt, at du begynder at sætte noget andet i stedet. Det kan være stillingsskift, beroligende hænder, beroligende ord, en putteklud, kærtegn osv. Så han fremadrettet finder ud af, at han ikke længere behøver mælken tidlig morgen, men godt kan komme videre i søvnen med disse nye rutiner.

Det vil også være en god idé at du indfører en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual. Det kan være med til at gøre, at han bedre kan klare sig gennem natten uden mælk. Det er derfor godt, hvis du om aftenen f.eks. kan forsøge at skabe en rytme, som ser således ud:

Aften 17.30-18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker - små hapsere og også større stykker, som han kan sidde og gumle og gnave på. Og der skal også være mos, som fylder ham lidt ekstra op. Kartofler kan f.eks. moses med lidt sovs og frikadellen og de kogte broccolibuketter gives i stykker :)

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca. 19-19.30m sammen med lidt vand eller evt. lidt mme af en kop. Får derefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca. kl 19.30-20

Sen aften eller først på natten 23: Drømmeflaske og sover ...

Annonce

... herefter uden yderligere til næste morgen tidlig.

Når dette er sagt, så er der dog også børn, som har lettere ved at rykke deres drømmeflaske om aftenen, så nogle gange vil løsningen også være at give drømmeflasken kl 24-01 (i stedet for f.eks. kl 22) hvorefter han så vil kunne sove videre til næste morgen uden mælk og dagen starter så med grød. Du må prøve at vurdere, hvad der hos jer kan passe bedst - det er jo temmelig praktisk, hvis du kan give drømmeflasken, før du selv går i seng...:)

Derudover så er det vigtigt, at Oscar ikke falder i søvn med flasken i munden. Når han får sin flaske, så skal han helst slippe den, før han sover helt. Du skal helst nå dertil, hvor han drikker sin flaske, slipper den, smiler til dig og triller om på siden og sover.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er på samme måde vigtigt, at han ikke falder i søvn i din favn, men at han falder i søvn i sin seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Hvis han falder i søvn i din favn og derefter flyttes til egen seng, så vil han kunne vågne op og vil ikke kunne sove videre, før du så atter tager ham op, vugger ham og evt. giver ham flaske igen...

Du skal naturligvis anerkende, at hans drømmeaktivitet og dermed natlige uro kan være større i øjeblikket. Han er lige startet i vuggestue, hvilket giver en masse nye oplevelser, ligesom han nu er adskilt fra dig om dagen - og det giver ekstra mange drømme og også et ekstra behov for at mærke dig og vide at du stadig er der. Derfor kan han godt virke ekstra tryghedssøgende om natten, og du skal naturligvis give ham den tryghed, som han har behov for, men samtidig forsøge at holde fast i nogle vaner og rutiner, som også kan fungere for jer fremadrettet.

Og så skal du naturligvis også sikre dig, at han drikker væske nok hele dagen igennem. Det er godt, at hans appetit er øget og han nu spiser godt, men han skal også drikke godt med vand. Du må gerne bede vuggestuen være ekstra opmærksomme på at tilbyde ham lidt mere vand i dagtimerne - simpelthen for at sikre, at han ikke vågner og søger flasken om natten for at få sit væskebehov tilstrækkeligt dækket :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder